Frakcja ponad krwią.


 Jeśli jeszcze ktoś się nie domyślił, będzie o Niezgodnej Veronici Roth. Książka bardzo popularna
w ostatnim czasie. Chciałam po nią sięgnąć nie ze względu na jej popularność czy to, że wyszedł film, tylko ze względu na pochlebne recenzje, które słyszałam od osób, które mają gusty książkowe podobne do mnie. Trochę mnie zaczyna denerwować ta cała jej popularność... No cóż, czas to przeboleć, bo wstępuję do fandomu.

"Jeden wybór może cię zmienić...
 Altruizm (bezinteresowność), Nieustraszoność (odwaga), Erudycja (inteligencja), Prawość (uczciwość), Serdeczność (życzliwość) to pięć frakcji, na które podzielone jest społeczeństwo zbudowane na ruinach Chicago. Każdy szesnastolatek przechodzi test predyspozycji, a potem w krwawej ceremonii musi wybrać frakcję. Ten, kto nie pasuje do żadnej, zostaje uznany za bezfrakcyjnego i wykluczony.
 Ten, kto łączy cechy charakteru kilku frakcji, jest niezgodny – i musi być wyeliminowany... Szesnastoletnia Beatrice dokonuje wyboru, który zaskoczy wszystkich, nawet ją samą. Porzuca Altruizm i swoją rodzinę, by jako Tris stać się twardą, niebezpieczną Nieustraszoną. Będzie musiała przejść brutalne szkolenie, zmierzyć się ze swoimi najgłębszymi lękami, nauczyć się ufać innym nowicjuszom i przekonać się, czy w nowym życiu, jakie wybrała, jest miejsce na miłość. Tymczasem wybucha krwawa walka między frakcjami. A Tris ma tajemnicę, której musi strzec przed wszystkimi, bo wie, że jej odkrycie oznacza dla niej śmierć."
 Beatrice a Tris. Niby ta sama osoba, a tak naprawdę dwie inne. Poznajemy dwa różne oblicza bohaterki. Szarą, prostą, bezinteresowną, ale i ciekawą Beatrice oraz odważną, nieustraszoną, mądrą i silną Tris. Postać jest świetnie wykreowana. Mimo że nie ma w książce dużo opisów postać jest na tyle dobrze przedstawiona, że łatwo nam się może nie tyle utożsamić, co postawić na miejscu bohaterki. Jejku... Bardzo lubię Tris. Podoba mi się to, że nie zawsze wie, co zrobić, jak się zachować. Momentami sama nie wie, kim jest, co nie czyni jej idealnej w każdym calu, czego już mam poniekąd dość. Idealne bohaterki - to już oklepane. Bardzo szybko udało mi się utożsamić z bohaterką. Sama nie wiem, czemu. Przecież nie musiałam wybierać frakcji, nie wyskakuje z pociągu, ani nie jestem bezinteresowna w jakikolwiek sposób. A jednak rozumiałam ją bez problemu i wczuwałam się w każdą jej sytuacje. 
 Cztery. No jest spoko, ale jakoś za bardzo się nim nie rajcuje. No dobra, chciałam, żeby był z Tris. Ale na moim rankingu OTP jest dosyć nisko. W każdym razie... postać jest genialnie stworzona. GENIALNIE. Cztery jest na początku straszny, tajemniczy, mroczny, a potem staje się otwarty, sympatyczny, wrażliwy. Jest twardy, ale już na początku historii widzimy, że wcale nie jest taki jaki się wszystkim wydaje - bez strachu, bez uczuć.
 Reszta bohaterów też jest świetna. Nie da się przewidzieć, co się stanie. Cała Nieustraszoność jest wspaniała. Pani Roth zrobiła coś wspaniałego, stworzyła świat podzielony To tak jakby jedno miasto zostało podzielone na pięć państw. Inne zachowania, kultura, ubiór, zwyczaje... Autorce udało się stworzyć pięć nowych, wspaniałych państw, które tylko chciałoby się odkrywać i poznawać. Czy może tylko ja jestem taka dziwna? 
 Mam zdecydowanie dwa ulubione momenty. Jednym z nich jest, kiedy Tris ratuje Ala i sama staje jako cel przed Cztery. "Jeżeli choćby mrugniesz, Al zajmuje Twoje miejsce z powrotem. Zrozumiano?". Uwielbiam ten moment. Na górze gif z filmu z tej właśnie sceny. Druga ulubiona historia, to historia Cztery, a w zasadzie Tobiasa, czyli jego krajobraz strachu. Jak również krajobraz strachu Tris. Fascynuje mnie stawianie czoła własnemu strachowi, ciekawi mnie, co ja bym tam zobaczyła i jak się zachowała. Bardzo charakterystyczne dla tej książki są kruki. Nie wiem, czy to z powodu symulacji czy tatuażu Tris... Ale są i tego się nie uniknie. No więc - na początku nowicjatu Tris wytatuowała sobie trzy ptaki przy obojczyku. Każdy symbolizuje jednego członka rodziny, którego zostawiła. Też chciałabym taki mieć. Kiedy wkroczę w dorosłe życie, trzy ptaki na wizerunek trzech etapów życie, które zostawiłam za sobą... Ale na razie mógłby być to tylko jeden ptak, więc temat zostawiam.
 Szybko się czyta tę książkę. Język jest prosty, nie ma dużo opisów, chyba że uczuć. Cały czas coś się dzieje, choć nie jest to cały czas wojna. Cała książka to nowicjat. Szkolenie. Miło się to czyta, bo książka nie jest ciężka, ale też nie jest płytka. Zawiera wiele złotych myśli, które mogły by się stać czyimś mottem, choć nie są one wypowiedziane wprost. Lekturę tę polecam wszystkim bez wyjątków. Napewno większość osób, które to czyta, już ją zna od dawna. Ja ją poznałam niedawno i zamierzam zgłębiać się w ten świat. Szkoda mi tylko, że ktoś mi raczył zaspoilerować dwie ważne rzeczy... Ale i tak to przeczytam. Podejrzewam, że reszta recenzji z tej trylogii pojawi się po tym, jak skończę Dary Anioła. No cóż... A co Ty sądzisz o tej książce? Już ją przeczytałeś czy może nadal czeka na Ciebie tak jak na mnie Świat Dysku?
 Do napisania, do przeczytania. 
Previous
Next Post »

6 komentarze

Write komentarze
Mounty
AUTHOR
27 sierpnia 2015 21:00 delete

Ja osobiście nie lubię "Niezgodnej", ale fajnie czytało się tę recenzję. Chętnie poczytam więcej twoich wpisów :D
Xx,
Mounty
nerd-in-the-bookstore.blogspot.com

Reply
avatar
Arlandia
AUTHOR
27 sierpnia 2015 21:18 delete

Ja ją shippowałam z Alem, więc u mnie też nie są zbyt wysoko w rankingu OTP. W ogóle nie wiem o czym były dwie ostatnie książki, nic nie pamiętam, tyle się działo, było tyle miejsc, po prostu przeleciałam przez tą serię za szybko. Książka 'Cztery' jest zdecydowanie moją ulubioną, chyba nie przepadam za kobiecą narracją :')

Reply
avatar
Cynka7
AUTHOR
27 sierpnia 2015 21:29 delete

Cieszę się, że Ci się podobało, bardzo lubię Twojego bloga :3
Xx,
Cynka

Reply
avatar
Cynka7
AUTHOR
27 sierpnia 2015 22:36 delete

Po trylogii napewno się się zabiorę, bo jestem ciekawa tej książki :3

Reply
avatar
29 sierpnia 2015 21:50 delete

Czytałam całą trylogię, pierwsza część jest zdecydowanie najlepsza.
pozdrawiam :)
http://wyznaniaczytadloholiczki.blogspot.com/

Reply
avatar
UnderMare :3
AUTHOR
29 sierpnia 2015 22:10 delete

Czytałam Niezgodną we wakacje i spodobała mi się :3 Po tej recenzji zmotywowałam się, żeby szybko dokończyć całą trylogię.
Naprawdę miło i lekko czytało się twoją recenzję :)
Mania z czytalam-czytam-przeczytam.blogspot.com

Reply
avatar